onsdag 7. desember 2016

Kjøleskapet mitt

For noen uker siden ble jeg intervjuet om hvordan jeg organiserer kjøleskapet mitt. Dette var ikke en del av livet jeg hadde brukt veldig mye tid på å reflektere over, men når det kommer til stykket så har jeg jo et system (jeg skriver jeg, for den øvrige husstanden har til nå ikke vært helt inneforstått med systemet). Og jeg er faktisk litt stolt over at vi, en familie på fem, klarer oss med et én meter høyt kjøleskap med fire hyller og to grønnsaksskuffer. Og det er ikke fordi vi handler hver dag.1. Første bud for å få bedre oversikt over kjøleskapet: ta ut alt som ikke trenger å være der! Oppbevar det heller i et matskap. Dvs hermetikk, saft, uåpnete syltetøyglass, sennep og ketchup, olje og egg. Og tomater og bananer trives overhodet ikke i kjøleskap - mye frukt og grønt kan oppbevares i en kurv på kjøkkenbenken.2. Andre bud: Lag et hyllesystem som fungerer for deg
Mitt kjøleskap er ikke noen fasit, men noen huskeregler er det greit å ha med seg: fordi kjøleskapet er kaldest nederst og varmest øverst er det lurt å ha det med lengst holdbarhet på de øverste hyllene i kjøleskapet. Dessuten er det lurt å skille rå/ferske matvarer fra stekte/kokte for å forhindre at lumske bakterier sprer seg.
3. Tredje bud: Oppbevar alt pålegget i en stor boks. Da er det lett å ta ut boksen og få oversikt over hva du har og hva du trenger. Særlig lurt hvis du har barn i huset som smører matpakkene sine selv. (Sistnevnte er grunnen til at jeg har pålegget nederst, de rekker ikke opp til de andre hyllene.)4. Fjerde bud: ha en egen hylle til rester og mat som bør spises opp. Sjekk den hyllen før du drar for å handle eller begynner med middagen. Er det noe der du kan bruke opp? Jeg har med vilje plassert den hyllen under den med ferskvarer, fordi jeg tenker at den mest "grisete" hyllen ikke skal være over den med nyinnkjøpte råvarer. Men så var det det med liv og lære, da.... for ganske ofte ser kjøleskapet vårt sånn ut:
Så derfor fant jeg ut at det var bedre å illustrere blogginnlegget med en tegning denne gangen...Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har et annet system som fungerer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr