tirsdag 10. mai 2016

Bruk opp kålen din (Svigerfars coleslaw)

Min kjære svigerfar gikk bort i fjor. Han var en dedikert hobbykokk, og oppskriftene hans lever videre i familien. Denne kålsalaten har etterhvert også blitt mannen min sin spesialitet, som han disker opp med til julefrokoster, grillmiddager, fiskemiddager og når som helst ellers det passer med en klassisk coleslaw. Og det gjør det jo ganske ofte. Så ofte at jeg gjerne lager en stor porsjon coleslaw for å ha stående i kjøleskapet hvis jeg først har tatt med meg et kålhode hjem fra butikken. Kål er utrolig billig, utrolig godt og utrolig sunt (se bare her), og noe vi definitivt burde spise mer av. Akkurat nå får du fantastisk god nykål i butikkene, det blir kjempegodt å lage kålsalat av nykål, men klassisk coleslaw lages egentlig på vanlig hvitkål. Jeg varierer litt etter sesong og humør.

Kålslå (nok til tilbehør til to middager til en liten familie)

Du trenger:
1/2 hodekål
2 store gulrøtter
1 dl majones (evt ca en halv pose)
1 ss dijonsennep
2 ss sitronsaft
1 ts sukker
salt og pepper etter smak

Sånn gjør du:
Finsnitt kålen med kniv, riv gulrøttene grovt på rivjern. Ingrediensene til sausen blandes for seg før alt blandes godt sammen. Som tilbehør til grillmat kan det være godt med litt røkt chili eller paprikapulver i dressingen. Synes du salaten blir for "tørr" når du har blandet alt sammen kan du ha litt olje oppi, men det skal ikke være sånn at det er mer dressing enn grønnsaker.... . Coleslawen blir aller best hvis den får stå en time eller to i kjøleskapet før den skal spises, og den holder seg i minst 3-4 dager hvis den oppbevares kaldt i plastboks.

p.s. Lurer du som meg på hva i all verden coleslaw betyr? Wikipedia sier: "navnet er en delvis oversettelse fra nederlandsk koolsla – en kort utgave av «kool salade» som betyr kål-salat. Retten ble kalt «cold slaw» (kald slaw) i England frem til ca. 1860."  Og kål på latin heter colis, så da er jo ikke "slått kål" helt på jordet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr